متفرقه

چگونه سریع و موثر برای امتحانات مطالعه کنیم: 11 نکته

زمان امحتانات برای دانش آموزان سخت ترین زمان تحصیل است. زمانی که نیاز است به شدت متمرکز باشند اما حواسشان پرت است.

مسئله اصلی در مورد مطالعه، تخصیص زمان بیشتر برای مطالعه نیست بلکه مسئله این است که دانش آموزان به صورت هوشمندانه و مؤثر مطالعه کنند.

به همین منظور در این مقاله چند نکته برای یادگیری این نکات و ترفند های مطالعه سریع جمع آوری کرده ایم آن ها را فرا بگیرید و خود را برای امتحانات نهایی آماده کنید.

بهترین راه برای مطالعه سریع و موثر برای آماده شدن برای امتحانات نهایی:

نکات زیر چند نکته برای مطالعه سریعتر و مهارت های مطالعه در مورد چگونگی مطالعه سریع و موثر در امتحانات ذکر شده است.

1. به انواع نکات امتحانی برای مطالعه موضوع توجه کنید:

وقتی موضوع یا موضوعی انتخاب می شود، همیشه خود را فقط به کتاب های درسی یا یادداشت های خود محدود نکنید.

با پیشرفت تکنولوژی، منابع مختلفی برای مشاهده داده های مشابه وجود دارد. به عنوان مثال برای یادگیری زبان انگلیسی می توان از منابع زیادی استفاده کرد در این صورت فکر می کنید یادگیری انگلیسی چقدر طول می کشد؟ خیلی کمتر از حد معمول.

رفرنس

تحقیقات همچنین ثابت کرده اند که قسمت های مختلف مغز توسط رسانه های مختلف تحریک می شوند (ویلیس، 2008).

هنگامی که مناطق متعددی از مغز فعال می شوند، اطلاعات به خوبی درک شده و در مغز حفظ می شود.

به منظور پوشاندن یک موضوع خاص، دانش آموزان می توانند کتاب درسی و یادداشت های کلاس را مطالعه کنند، برای منابع مختلف آنلاین تحقیق کنند، نقشه ذهنی ایجاد کنند و مشکلات را از منابع مختلف تمرین کنند.

۲. توسعه سیستم بهره وری:

به منظور ایجاد مهارت های جدید و ایجاد عادت های مطالعه خوب برای مطالعه، سیستم پایه ای ضروری است.

برای همین استفاده از سیستم بهره وری اجباری است. دانشجو باید عاداتی را ایجاد کند که در آن موثر و سازگار با یادداشت برداری باشد.

دانشجو همچنین نیاز به یک میز تمیز و مرتب برای مطالعه و سیستمی دارد که بتواند تمام مطالب خود را در آن ذخیره کند.

این مرحله برای موثر و کارآمد کردن دانش آموز الزامی است.

۳. مطالعه موضوعات مختلف در روز:

گفته می شود مطالعه تعداد بیشتری از سوژه ها در روز به جای تمرکز تنها روی یک یا دو مورد، موثر است.

یک مثال می تواند این باشد که اگر شما موضوعاتی مانند فیزیک، ریاضی، شیمی، زیست شناسی و تاریخ دارید، پس هر موضوع باید هر روز کمی مطالعه شود.

این یک راه برای یادگیری سریع تر به جای تمرکز بر یک موضوع در روز است. اگر دانش آموز یک موضوع را برای مدت طولانی تری مطالعه کند، شانس بیشتری برای گیج شدن دارد.

از این رو عادت خوبی است که برای هر موضوع در روز زمان اختصاص دهید و براساس آن مطالعه کنید. به این ترتیب، مغز نیز زمان بیشتری برای ادغام اطلاعات خواهد داشت.

4. تندخوانی را تمرین کنید:

به عنوان یک دانش آموز، باید تعدادی از منابع آفلاین و آنلاین را مطالعه کنید.

با در نظر گرفتن جنبه زمانی، نکته دوم برای مطالعه سریع و موثر در امتحانات تندخوانی است.

تندخوانی در کنار خواندن سریع و موثر به بهبود درک مطلب کمک می کند.

برای اینکه سریعتر بخوانید، مطالب مناسب را انتخاب کنید، بخشی را که می خواهید بخوانید و چشمان خود را سریع و ثابت نگه دارید. به این ترتیب سرعت شما در مطالعه دو برابر می شود.

5. مرور دوره ای موضوعات:

برای انتقال داده‌ها از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت، مرور موضوع مورد مطالعه به صورت دوره‌ای مهم است.

به این ترتیب می توان در امتحانات نمرات بهتری کسب کرد. اولین مرور باید بعد از اولین روز یادگیری انجام شود، به همین ترتیب، مرور دوم پس از سه روز یادگیری، سومین مرور پس از 7 روز، و مرور چهارم پس از 21 روز از مرور سوم، مرور پنجم 30 روز پس از مرور چهارم انجام شود. و غیره به این ترتیب اطلاعات واضح است و در ذهن حفظ می شود.

۶. کار کردن روی کاغذ:

فکر کردن و کار کردن روی کاغذ بسیار موثر و کارآمد است. به این ترتیب، بسیاری از چیزها از ذهن خارج می شوند و راه را برای تفکر خلاق هموار می کنند.

شما می توانید از روش ها و مفاهیم خاص مطالعه برای برجسته کردن جنبه های مهم استفاده کنید. همچنین می توانید با توسعه نقشه های ذهنی، مطالب متراکم را به خاطر بسپارید و یاد بگیرید.

به جای اینکه کامپیوتر یا ذهن خود را باور کنید، می توانید از کاغذ استفاده کنید و برای نتایج بهتر و موثر روی آن کار کنید.

۷. نشستن جلوی کلاس:

به یاد داشته باشید زمانی که در کلاس می نشینید صندلی جلو را انتخاب کنید.

میانگین نمره دانش آموزان براساس ترتیب صندلی ها به این صورت است که ردیف جلو ۸۰ درصد، ردیف میانی ۷۱.۶ درصد و ردیف عقب ۶۸.۱ درصد امتیاز کسب می کنند.

از دیگر مزایای نشستن در ردیف جلو این است که تخته شفاف است و صدای معلم نیز مناسب است. همچنین وقتی ردیف جلو در نظر گرفته می شود به افزایش تمرکز کمک می کند.

8. استفاده از تکنیک های چندحسی:

دانش آموز باید از سبک یادگیری ترجیحی خود اطمینان حاصل کند و مطالعه خود را برای امتحانات موثر کند.

دانش آموز باید تشخیص دهد که آیا یادگیرنده شنیداری است، یادگیرنده دیداری یا زبان آموز لامسه.

همانطور که دانش آموز از سبک دلخواه خود استفاده می کند، مغز اطلاعات را به سرعت و به شیوه ای موثر جذب می کند. سبک یادگیری را می توان با سایر سبک ها همگام کرد تا یادگیری موثرتر باشد.

یک مثال این است که نکات و روش های یادگیری بصری و لمسی با نوشتن چیزها ترکیب می شوند. به همین ترتیب وقتی با صدای بلند می خوانید به معنای ترکیب سبک های یادگیری دیداری و شنیداری است.

9. چند کار انجام ندهید:

چندوظیفه ای فرد را احمق تر، خلاق تر و همچنین منحرف می کند. همچنین مطالعاتی وجود دارد که اشاره کرده است دانش‌آموزانی که در انجام چندوظیفه مهارت دارند، عالی هستند، اما در نمرات خود متوسط هستند.

برای مؤثر بودن، دانش آموز باید هر بار فقط بر یک جنبه تمرکز کند. از این رو، دانش آموز نباید چندوظیفه ای مانند مطالعه، تماشای تلویزیون، گشت و گذار در شبکه و غیره را امتحان کند

10. محیط اطراف خود را آماده کنید

یکی دیگر از روش های که باعث می شود شما تمرکز بیشتری داشته باشید و در نتیجه تندتر مطالعه کنید این است که بر محیط اطراف خود کنترل کامل داشته باشید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم هنگام درس خواندن تمام علل حواس پرتی را از محیطی که در آن درس می خوانید دور کنید. یکی از مهم ترین این علل حواس پرتی تلفن همراه است که پیشنهاد می کنم آن را از اتاق خارج کنید. با محیا کردن محیطی ساکت، بی استرس و با نظم قدرت هوشیاری و خلاقیت خود را افزایش دهید. تحقیقات نشان می دهد حتی دمای محیط نیز بر یادگیری شما تأثیر می گذارد. دمایی بین 22 تا 27 درجه می تواند مناسب ترین دما برای افزایش تمرکز و بهروری شما باشد.

11. چند نکته برای افزایش تمرکز:

به منظور تمرکز بر مطالعه، دانش آموزان باید از هرگونه حواس پرتی اجتناب کرده و از آن خلاص شوند.

آن ها می توانند موبایل را به حالت هواپیما برگردانند و آن را دور نگه دارند؛ می توانند از تمام اپلیکیشن های پیام رسانی خارج شوند، اینترنت را در موبایل خاموش کنند، شلوغی منطقه مطالعه را پاک کنند، تلویزیون را خاموش کنند و تنها برای چند ساعت روی مطالعه تمرکز کنند.

12. اجازه دادن به مغز برای جذب:

هر دانش آموز ریتم مطالعه و سبک مخصوص خود را دارد. تعدادی از دانش آموزان در شب بهتر درس می خوانند و تعدادی در صبح. هر دانش آموز باید ریتم مخصوص خود را پیدا کند تا توانایی های یادگیری او افزایش یابد.

در این صورت مغز شما راحتتر مطالب را فرا می گیرید و این به شما کمک می کنند تا سریع تر مطالعه کنید و از همه مهم تر تمام مطالعه شما مؤثر واقع می شود. خوب است که بین مطالعه خود زمان هایی را برای استراحت نیز اختصاص دهید.

https://sariasan.com/

 

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا