سلامتی

آنچه بشریت باید بخورد تا سالم بماند و سیاره را نجات دهد

انتشار گازهای گلخانه ای در منو

تولید مواد غذایی آنقدر آلودگی گازهای گلخانه‌ای ایجاد می‌کند که با نرخ فعلی، حتی اگر کشورها همه انتشارات غیرغذایی را به صفر برسانند، باز هم نمی‌توانند افزایش دما را به 1.5 درجه سانتی‌گراد محدود کنند – هدف اقلیمی در توافق‌نامه پاریس. . بخش بزرگی از انتشارات سیستم غذایی – طبق برخی برآوردها 30 تا 50٪ – از زنجیره تامین دام ناشی می شود، زیرا حیوانات در تبدیل خوراک به غذا ناکارآمد هستند.

در سال 2014، دیوید تیلمن، بوم شناس در دانشگاه مینه سوتا در سنت پل، و مایکل کلارک، دانشمند سیستم های غذایی در دانشگاه آکسفورد، بریتانیا، تخمین زدند که تغییرات در شهرنشینی و رشد جمعیت در سطح جهان بین سال های 2010 تا 2050 باعث ایجاد افزایش 80 درصدی انتشار گازهای گلخانه ای مرتبط با مواد غذایی 6.

اما اگر همه افراد به طور متوسط ​​از رژیم غذایی گیاهی بیشتری استفاده کنند و انتشار گازهای گلخانه‌ای از تمام بخش‌های دیگر متوقف شود، جهان 50 درصد شانس دستیابی به هدف تغییر اقلیم 1.5 درجه سانتی‌گراد را خواهد داشت. و اگر رژیم غذایی در کنار تغییرات گسترده‌تر در سیستم غذایی، مانند کاهش ضایعات، بهبود یابد، شانس رسیدن به هدف به 67 درصد افزایش می‌یابد. اینجا را بخوانید.

چنین یافته هایی در صنعت گوشت محبوبیتی ندارد. به عنوان مثال، زمانی که در سال 2015، وزارت کشاورزی ایالات متحده در حال تجدید نظر در دستورالعمل های غذایی خود بود، که هر پنج سال یکبار اتفاق می افتد، پس از لابی کردن محققان در کمیته مشورتی، به طور خلاصه به عوامل محیطی توجه کرد. تیموتی گریفین، دانشمند سیستم‌های غذایی در دانشگاه تافتز در بوستون، که در تلاش‌های لابی‌گری شرکت داشت، می‌گوید: اما این ایده ظاهراً در پاسخ به فشار صنعت رد شد. با این حال، مردم متوجه این تلاش شدند. او می‌گوید: «بزرگ‌ترین دستاورد این است که توجه زیادی را به موضوع پایداری جلب کرد.

کمیسیون EAT-Lancet، که توسط Wellcome، یک موسسه خیریه مستقر در بریتانیا، تامین مالی شد، به ایجاد یک پرونده قوی‌تر کمک کرد. متخصصان تغذیه ادبیات را برای ایجاد یک رژیم غذایی سالم اساسی متشکل از غذاهای کامل بررسی کردند. سپس تیم محدودیت های زیست محیطی را برای رژیم غذایی تعیین کرد، از جمله انتشار کربن، از دست دادن تنوع زیستی و استفاده از آب شیرین، زمین، نیتروژن و فسفر. شکستن چنین محدودیت های زیست محیطی می تواند سیاره را برای انسان ها غیر قابل مهمان کند.

آنها با یک برنامه غذایی متنوع و عمدتاً گیاهی پایان یافتند (به “تغذیه سالم” مراجعه کنید). حداکثر گوشت قرمز که رژیم غذایی ۲۵۰۰ کالری در روز در هفته برای یک فرد ۳۰ ساله با وزن متوسط ​​مجاز می‌کند، ۱۰۰ گرم یا یک وعده گوشت قرمز است. این کمتر از یک چهارم چیزی است که یک آمریکایی معمولی مصرف می کند. از غذاهای فوق فرآوری شده، مانند نوشابه ها، شام های یخ زده و گوشت های بازسازی شده، قندها و چربی ها بیشتر خودداری می شود.

کمیسیون تخمین زده است که این رژیم سالانه جان حدود 11 میلیون نفر را نجات می دهد. تیم لانگ، محقق سیاست غذایی در دانشگاه سیتی لندن و یکی از نویسندگان گزارش EAT-Lancet می‌گوید: «می‌توان 10 میلیارد نفر را به‌طور سالم تغذیه کرد، بدون اینکه اکوسیستم‌ها را از بین ببرد. او می‌گوید: «چه تندروهای صنعت گاو و لبنیات آن را دوست داشته باشند یا نه، آنها واقعاً عقب‌نشین هستند. تغییر اکنون اجتناب ناپذیر است.»

بسیاری از دانشمندان می گویند رژیم غذایی EAT-Lancet برای کشورهای ثروتمند بسیار عالی است، جایی که افراد متوسط ​​2.6 برابر بیشتر از همتایان خود در کشورهای کم درآمد گوشت می خورند و عادات غذایی آنها ناپایدار است. اما برخی دیگر این سوال را مطرح می‌کنند که آیا این رژیم غذایی برای افرادی که دارای منابع کمتری هستند به اندازه کافی مغذی است یا خیر. تای بیل، دانشمند مستقر در واشنگتن دی سی با اتحاد جهانی برای تغذیه بهبودیافته، رژیم غذایی را در محاسبات منتشرنشده تجزیه و تحلیل کرده است و دریافته است که 78 درصد از مصرف توصیه شده روی و 86 درصد کلسیم برای افراد بالای 25 سال را تامین می کند. 55 درصد آهن مورد نیاز زنان در سنین باروری.

علیرغم این انتقادات، رژیم غذایی نگرانی‌های زیست‌محیطی را در اولویت قرار داده است. می‌گوید: «تا قبل از EAT–Lancet، فکر نمی‌کنم در ذهن سیاست‌گذاران این بود که پایداری باید در این گفتگوی جهانی درباره تغییر رژیم غذایی ادغام شود.» آن الیز استراتن، دانشمند سیستم های غذایی در دانشگاه میشیگان در آن آربور.

مارکو اسپرینگمن، دانشمند علوم غذایی در دانشگاه آکسفورد که بخشی از تیم مدل‌سازی هسته EAT-Lancet بود، تأکید می‌کند که رژیم غذایی یک توصیه یک‌اندازه برای همه نیست.

از زمان انتشار این گزارش، دانشمندان بهداشت عمومی در سرتاسر جهان در حال بررسی این موضوع هستند که چگونه رژیم غذایی را برای افراد در سراسر جهان واقعی کنند، خواه یک بزرگسال دارای اضافه وزن یا یک کودک کم‌تغذیه. جزئیات در اینجا توضیح داده شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا